torsdag den 3. september 2009

Sommerferie i Portugal

Jeg løb to orienteringsløb under min sommerferie i Portugal i år. Det var de første to etaper af et 6 dages løb – min kæreste er ikke løber og bliver det meget sandsynligt aldrig, så to dage var vist det bedste kompromis.
Begge løb blev løbet i det samme skovområde, men i hver sin del af skoven. Første dag var en almindelig distance på 9,7 km og anden dagen en mellemdistance på 4,9 km. Jeg mødte op på stævnekontoret dagen før første løb for at få udleveret en liste med mine to starttider og et beskidt og krøllet godt brugt brystnummer!
Skoven var præget af rigtigt meget sand og specielt alle stierne var ren sand. Så på vej til første post var udenomsvejvalg via stier for resten af banen udelukket.

Den første dag:
Start-1: Stille og roligt lige på posten med stierne til det gullige område hvor posten er placeret ved en lille tæthed. Løb og kiggede meget opmærksomt, men kunne ikke rigtigt se nogle af de små tætheder syd for posten. Så der var stien nord for posten, vender rundt men kan stadig ikke se nogen tæthed i det åbne, vest på og der var den nord-syd-gående sti. Løber lidt syd på og finder posten godt gemt i noget lavt krat ved et enestående træ.
1-6: Taktikken er lagt: Drop stierne, så lige på postene. En lille krølle ved 3’eren og en lidt større ved 5’eren.
6-7: Var lidt i tvivl om vejvalget her. Det oplagte synes at være øst rundt om de to høje i starten og slutningen af strækket. Alt det åbne på kortet var meget tungt sand med lidt græsstrå med 5-10 cm mellemrum og noget løst spredt underbevoksning af små buske med kraftige tjørne. Jeg besluttede at prøve områderne med underbevoksning, der måtte være andet end tungt sand. Der var til gengæld en del kvas og grene fra væltede træer, så det skulle være tungt hele banen rundt.
8-Mål: Post 9 er ved endnu en tæthed som jeg ”overser” og kommer lidt for langt. Til post 16 er signaturen sandet område brugt, så det havde jeg forberedt mig på at løbe langt uden om, da det måtte være sand i knæhøjde. Det viste sig at være med samme gennemløbelighed som resten af skoven, så lige på!
Min tid var 1:07:32. Jeg er egentligt godt tilfreds med mit løb men var meget overraskende over at se nummer to ca. 10 min bag efter.
En sjov detalje ved kortet er skiftet fra et meget gult kort til hvidt ved den midterste nord-syd-gående store sti. Den skulle bl.a. passeres på strækkene 7-8 og 9-10. I terrænet var der ikke mærkbar forskel, men at det nederste venstre hjørne på kortet fremgår det, at netop denne sti blev brugt som skillelinie mellem korttegnerne.
Vi var heldige med vejret på løbsdagen, da det var let overskyet og kun lige under 30 grade. Det kunne let have været 30-35 grader, og trods det mente banelæggeren ikke at væske var nødvendig på min bane. Eller man skulle selv vurdere om det var omvejen værd.



Anden dag:
Mellem – kun kort med bane medtaget.

3 kommentarer:

Tore Linde sagde ...

Yes! fedt med et nyt indslag på bloggen.

Vil du ikke prøve at oploade kortene igen, men gør det med funktionen hvor du ikke vælger placering af kortene, det er vist den eneste måde hvorpå de kan komme til at virke ordentligt.

Tore

Steen sagde ...

Nu virker det bedre.
Den lille detalje havde jeg ikke gennemskuet...

Troels sagde ...

Det ser fedt ud, Steen! Sjov detalje med korttegnerne.. hehe